Sunday, October 14, 2012

Cotidian

Fara legatura cu restu postului: am decis sa-mi folosesc blogu ca sa tzin un jurnal al viselor pe care le am, desi twitteru ar fi mai potrivit pt asta. Noaptea trecuta am visat ca Cristian Sima m-a angajat sa-i scriu memoriile si eram disperat ca nu-mi gaseam bilet de avion spre Islanda, unde trebuia sa ma vad cu el intr-un pub.

Acuma revenind la ce vroiam sa scriu:

La Cluj avetzi un nou festival de film, Comedy Cluj. De fapt nu e nou, am mai scris eu despre el chiar la prima editzie, cand am fost profund dezamagit de calitatea selectziei si de simtzul umorului celor care au alcatuit programul. In anul urmator am mai aruncat un ochi pe program si am simtzit ca lucrurile nu s-au imbunatatzit, iar apoi am uitat efectiv ca festivalul exista, pana anu asta cand la Londra regizoru Alex Chandon mi-a spus ca si-a trimis ultimul sau horror, Inbred, la festivalul clujean. Umpic mirat de chestia asta m-am uitat prin programu de anu asta si am fost surprins sa gasesc mai multe comedii horror (printre care si genialul Tucker and Dale versus Evil, si cateva din filmele de la festivalul din Biertan care vorbeam mai deunazi) si in general o selectzie radical imbunatatzita fatza de ce tzineam minte de la festivalul asta, incluzand atat titluri mainstream cat si mai hipsteresti (Wes Anderson), atat americane cat si din 100 de alte tzari, majoritatea recente, in general o selectzie foarte bine sincronizata cu marile festivaluri europene si nu carpitura pe care o tzineam minte de la primele editzii.

Si ca in fiecare an, imediat dupa Comedy Festival va urma sectziunea clujeana a festivalului Animest, care nu e la fel de fastuoasa ca cea bucuresteana, dar e un fel de best of al acesteia, atat cu lung metraje (Coraline, japonezarii cool) cat si cu scurt metraje adesea geniale.

Cu alte cuvinte, daca as fi in Cluj mi-as face un program de filme serios cu ocazia acestor evenimente.

Daca mai conectez treaba asta si cu doldora de concerte de club care se intampla in perioada asta la Cluj, cu nume extrem de eclectice pe care nici in occident nu le prinzi usor (Secret Chiefs 3, Kadavar), ori primele tentative de evenimente tematice dupa modelul occidental - stoner, goth/EBM, hipster party, chiar si un burlesque show (sper eu in vana celor care-s la mare moda pe la nemtzi, dar probabil cu gagici mult mai faine), ma tem ca Cluju e the place to be in perioada asta. Sigur, mai trebe si ca lumea sa mearga la evenimentele astea, am auzit ca au fost si cateva esecuri lamentabile care au cam descurajat organizatorii, insa dansii uita ca mai trebe facut si un pic de marketing, nu e suficient sa pui un anuntz pe Facebook.

Sa nu uitam si faptul ca Cluju e pe cale sa devina capitala hipsterismului romanesc, aruncand manelistii intr-un obscur underground din care nu vor mai iesi degraba. Pe de alta parte am auzit ca au aparut primele specimene de hipsteri mutantzi, care promoveaza manelele ca pe o forma elevata dar neintzeleasa de arta autentica, indie. Ideea a rasarit pentru prima data in intelectualitatea frantzuzeasca si incepe sa faca pui periculoshi si pe la noi. Am auzit de un cuplu de hipsteri fotografi-antropologi care incearca sa traiasca o saptamana intre manelisti, ca exploratorii aia care se imprietenesc cu palcurile de gorile pe cale de disparitzie, din Africa, sa le intzeleaga mai bine obiceiurile, sa le umanizeze. There's some fukked up shit happening in lumea asta indie, credetzi-ma.

Ma rog, pe scurt, mi se rupe inima de dor cand imi amintesc cat de cool e luna octombrie la Cluj, insa tot nu pot sa trec peste faptu ca tzara e condusa de organizatzii criminale si potzi sa te trezesti oricand cu presedintele sau primul ministru ca-tzi dau spargere la apartament si-tzi fura bani din casa. In curand americanii n-o sa mai faca filme cu bank robbers purtand masti de cauciuc cu fatza lui Nixon, ci cu ale lui Basescu si Ponta.

Asa ca decizia pana la urma trebuie luata intre doua feluri de a muri:

stanga - Romania, dreapta - Austria/Germania.


Pe aici singurele evenimente notabile au mai fost concertul excelent Monkey3 (la care sunt sigur ca totzi hipsterii post-rockeri ar fi leshinat, daca ar fi auzit de trupa asta) si un mic festival horror vienez, Slash film festival despre care o sa scriu data viitoare mai multe. Alt mare eveniment e ca saptamana viitoare ratez Dead Can Dance in concert la Budapesta. Ca sa-mi mai alin frustrarea, am scris o recenzie pt Dilema la ultimul lor album, apare pe la finele lunii. In schimb mi-am luat bilete pt Roadburnu de anul viitor, unde capurile de afish vor fi Godflesh, Sigh, Ihsahn si Electric Wizard.

Va las cu o mostra de pe DVDul Monkey 3:




No comments: